Search
Close this search box.

Verkkosivujen rakentaminen järjestöllesi: mitä kannattaa ottaa huomioon ja mistä aloittaa – askel askeleelta -opas

Verkkosivujen rakentaminen on pitkäkestoinen prosessi, johon tarvitaan useampi kuin yksi henkilö. Tämä opas on sinulle, jos et ole varma, mistä aloittaa. Opit perusvaiheet ja sen, mitä sinun on otettava huomioon jokaisessa vaiheessa.

DigiUp-hankkeessa järjestetään digiosaamiskoulutuksia osana hankkeen toimintaa. Koulutukset ovat suunnattu nimenomaan monikulttuurisen järjestökentän aktiivisille toimijoille: työntekijöille, hallituksen jäsenille ja vapaaehtoisille.

Koulutusteemat perustuvat kartoitukseemme.  Teimme kartoituksen viime syksynä, jotta ymmärrämme alan nykytilannetta neljällä osa-alueella: digitalisaation tilanne, digiosaaminen, viestintä ja digituki.

Verkkosivujen suunnittelu ja päivittäminen on digiosaamista, jonka kehittämistä monet toimijat pitävät tarpeellisena. Siksi päätimme järjestää ensimmäisen digiosaamiskoulutuksen aiheesta ”Verkkosivut järjestöille – perusteet”. Jos et ole ehtinyt osallistumaan koulutukseen, tallenne on saatavilla YouTube-kanavallamme.


Koulutus pidettiin ensisijaisesti englannin kielellä. Automaattinen tekstitys suomen kielellä on saatavilla YouTube-kanavalla.

”Verkkosivujen rakentaminen on kuin puun kasvattaminen, se tarvitsee jatkuvaa huomiota, ravintoa ja hoitoa. Se on jatkuva prosessi”

– koulutuksen osallistuja

 

Mistä aloittaa, kun haluat rakentaa verkkosivut

Seuraavassa on lueteltu verkkosivujen rakentamisen neljä vaihetta. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että verkkosivujen julkaiseminen ei tarkoita tämän prosessin päättymistä – verkkosivujen kehittäminen ja päivittäminen on pitkäkestoinen ja jatkuva prosessi.

1. Suunnitteluvaihe

On hyvä aloittaa kysymällä itseltäsi, tarvitsetko oikeasti verkkosivut? Kenelle verkkosivut ovat suunnattu?

Jos järjestösi on Monihelin jäsen:

Moniheli tarjoaa jäsenjärjestöillemme mahdollisuuden esittää verkkosivuillamme järjestösi yhteystiedot, esittelyn ja sosiaalisen median tilit. (Tarkista jäsenjärjestöjen luettelo).

Jos päätarkoitus on, että mahdolliset yhteistyökumppanit tai sidosryhmät löytävät yhteystietosi, tämä on hyvä vaihtoehto.

Määrittele ja listaa järjestösi sidosryhmien ja kohderyhmien tarpeet, esimerkiksi

  • Kielet
  • Ominaisuudet
  • Viestintäkanavat

Älä unohda perustaa työryhmää samalla
Älä unohda ottaa mukaan sidosryhmiä, työntekijöiden edustajia, vapaaehtoisia ja kohderyhmiä. Määrittele ensimmäisessä kokouksessa, kuka vastaa työvaiheiden seurannasta ja päätä aikataulusta, kuten seuraavista kokouksista, tehtävistä ja henkilöiden rooleista.

Kerää tietoja ja tutki
Voit tutkia samankaltaisten järjestöjen verkkosivuja ja tutustua niiden rakenteeseen ja sisältöön.

Kerää sisältöä
Kerää järjestösi kuvat, materiaalit ja kaikki, mitä haluat sivustolle, yhteen tiedostoon. Sisällön kerääminen yhteen paikkaan nopeuttaa prosessia.

Budjetointi
Ota huomioon, että verkkosivujen hinta riippuu niiden laajuudesta, valitsemastasi palvelusta ja työkaluista. Ota huomioon vuosittaiset kulut ja verkkotunnuksen (domain) ja webhotelli-palvelun maksut.

 

2. Muotoiluvaihe

Visuaalinen ilme
Järjestön tunnettuuden lisäämiseksi on tärkeää ottaa huomioon seuraavat elementit:

  • Värit (Canvan värikoodiominaisuuksia suositellaan)
  • Toistuvat visuaaliset elementit
  • Muodot
  • Fontit
  • Käytännöt

color palette

Määritä rakenne
Tee rakenne, joka perustuu suunnitelmaasi ja keräämiisi tietoihin ja sisältöön (katso alla oleva kuva esimerkkinä). Päätä sitten, mitä ominaisuuksia haluat, kuten blogi, uutisosio, sosiaalinen media jne. Voit priorisoida valikon tärkeystason mukaan.

rakenne / structure

 

Valitse palvelu
Kun sinulla on luonnos nettisivujen rakenteesta, tarpeista, valikosta ja visuaalisesta kielestä, valitse palvelu, joka parhaiten palvelee tarpeitasi.

Tässä on luetteloneljästä palvelusta, joita on verrattu vaadittavien taitojen, käytettävissä olevien kielten, hintojen, hyvien ja huonojen puolten mukaan: Yhdistysavain, Wix ja WordPress.

3. Kehitysvaihe

Suosittelemme, että teet pienimuotoisen käyttäjätestauksen ennen verkkosivujen julkaisemista. Näin näet, mitä parannettavaa on, jotta voit palvella kohderyhmiäsi paremmin.

Käyttäjätesti
Kun ensimmäinen versio on valmis, pyydä työryhmäsi ja/tai kohderyhmäsi testaamaan verkkosivuja ja pyydä heiltä palautetta. Anna heille tehtäväksi etsiä jotain kehitettävää tai parannettavaa sivustosta.

Mobiili (puhelin) versio
Jokaisessa palvelussa on asetukset mobiiliversiolle. Varmista, että se toimii hyvin, ja tee muutoksia suunnittelusi mukaisesti.

Median koko (valokuvat, videot jne.)
Kiinnitä huomiota tiedostojen kokoon; varmista, että ne eivät ole liian suuria, jotta lataaminen ei kestäisi kauan. Suositeltava tiedostotyyppi on jpg.

Kerää tietoa
Muista kerätä tietoa kävijöiden käyttäytymisestä verkkosivuilla. Voit seurata yleisöäsi paikallisen alustan seurantajärjestelmässä tai liittää sen Google Analyticsiin, ja näet, mikä sisältö on tehokkaampaa.

Älä vangitse itseäsi
Jos palkkaat verkkosivuille suunnittelijan, ota huomioon, että muutoksien tekeminen voi olla kallista ja haastavaa, joten mieti järjestöllesi sopivia ratkaisuja.

Saavutettavuus
Verkkosivujen saavutettavuusvaatimus riippuu järjestöjen rahoituksesta, joten emme mene tässä vaiheessa syvälle tähän aiheeseen.  Aiomme järjestää aiheesta koulutuksen tulevaisuudessa. Jos haluat tehdä verkkosivustostasi saavutettavamman, löydät lisätietoa seuraavista linkeistä:

4. Käynnistys/julkaisuvaihe

Kun olet käynyt läpi aiemmin luetellut kehitysvaiheet ja sivusto toimii suunnitellusti, on aika julkaista se!

Se ei tarkoita, että prosessi olisi ohi, sillä verkkosivuissa on aina parannettavaa ja korjattavaa. Muista palata kehitysvaiheeseen ja keskustella työryhmässä seuraavista askeleista.

 

Lopuksi ennen kuin aloitat

Verkkosivujen rakentaminen on pitkä prosessi, joten varaa siihen riittävästi aikaa. Esittelemämme neljä työvaihetta ovat verkkosivujen rakentamisen perusasioita. On tärkeää määritellä tarpeet selkeästi alussa ja pysyä realistisena, sillä useammat tarpeet edellyttävät enemmän resursseja.

Tärkein on, ettet  aloita tätä prosessia yksin ja muistat järjestösi tarpeet.

Miten voimme tukea sinua ja järjestöäsi?

DigiUp-hanke voi tukea monikulttuurisessa järjestökentässä toimivia järjestöjä verkkosivujen rakennussuunnitelman tai jo olemassa olevan verkkosivuston kehittämisessä. Jos haluat saada neuvoja verkkosivujen rakentamiseen, ota yhteyttä digitukeen.

 
Domain/ Verkkotunnukset ja Webhotelli:

Hostingpalvelu (suomeksi ja englanniksi)

One.com (eri kielillä, myös suomeksi ja englanniksi)

Godaddy (eri kielillä, myös suomeksi ja englanniksi)

Domainhotelli (suomeksi ja englanniksi)

Kirjaudu

Log in

HUOM! Jäsensivut eivät ole tällä hetkellä käytettävissä.
NOTE! Member pages are currently unavailable.